de Osho Rejoicing Buddhas Club van zondag 21 mei

Op zondag 21 mei geeft Annie Koopman ons een introductie
Pilates


Ik ben Annie en beoefen zo'n 7 jaar Pilates.
Pilates heeft net als yoga een fysiek - en ook een geestelijk doel.

Pilates is ontwikkelt door Jospeh Pilates (1880-1967) die oefeningen bedacht waardoor men zich weer fit en fitaal voelde en hij liet zich inspireren door yoga.
Houding, co├Ârdinatie, stabiliteit, balans en ademhaling zijn een belangrijk onderdeel van Pilates. Je hoeft niet heel lenig te zijn om de oefeningen te doen; het kan door jong en oud worden uitgevoerd en het is tegenwoordig een onderdeel in de professionele balletwereld.
Ook kan het therapeutisch worden gebruikt bij revalidatie en geeft het verlichting bij o.a. rugklachten, artritis, hoge bloeddruk, moeheid etc.

Net als bij yoga zorgt een gecontroleerde ademhaling bij Pilates voor concentratie, verbinding tussen lichaam en geest en geeft het extra zuurstof in het lichaam waardoor stresshormonen worden verminderd en men rust krijgt in het hoofd.
Bij Pilates wordt de ademhaling ook gebruikt voor ondersteuning van de bewegingen, voor meer flexibiliteit en energie.

Voor de oefeningen draag je comfortabele kleding en gebruik je een matje of handdoek.
Er wordt gestart met een korte warming up en daarna volgen enkele Pilates-oefeningen die meestal niet zwaar- maar wel intensief en gecontroleerd zijn.
Het tempo is rustig met korte pauzes en bij de afronding volgen ademhalings- en veelal ook meditatieoefeningen waardoor men zich weer ontspannen maar ook energiek voelt.

Naar HOME      naar de ORBC-pagina